Beleef Het Verleden biedt twee soorten onderzoek aan
- historisch onderzoek: gericht op het reconstrueren van het verleden
- toegepast onderzoek: gericht op de toepassing van historische kennis in de praktijk
Voor musea en culturele instellingen is vooral toegepast onderzoek van belang, op het gebied van de verbeelding van het verleden.
Museum-adviseur
Beleef Het Verleden kan in opdracht de werking van huidige programma’s in uw museum evalueren en mogelijkheden onderzoeken tot vergroting van het publieksbereik. Eventuele vernieuwingen richten zich op het gebruik van aantrekkelijke, interactieve methoden om het verleden te verbeelden.
Film-adviseur
Advies m.b.t. historische kostuums, omgangsvormen en de historische leefwereld.
Levende geschiedenis in uw museum
Beleef Het Verleden is gespecialiseerd in de toepassing van levende geschiedenis in musea en culturele instellingen. Naast het uitvoeren van gekostumeerde eerste en derde persoons interpretatie in opdracht van de klant, kan Beleef Het Verleden ook zorg dragen voor de implementatie van levende geschiedenis in uw museum, verzorgd door uw eigen staf. Beleef Het Verleden geeft advies en trainingen met betrekking tot het ontwikkelen van educatieve levende geschiedenis programma’s.
Publicaties
Martine Teunissen, ‘Staging the Past in the Revolutionary City: Colonial Williamsburg” in: Staging the Past. Themed Environments in Transcultural Perspectives, (History in Popular Cultures, Volume 2) transcript Verlag Bielefeld 2010.
Martine Teunissen, ‘Evaluation of the Revolutionary City (Colonial Williamsburg): A Programme of Theatre as a Valuable Tool for Interpretation’ in: On the Future of Open Air Museums, Fornvårdaren 30 (Jamtli Förlag 2008).
Martine Teunissen, ‘The Wonderful World of Museum Theatre’ in: European Insights from the International Museum Theatre Alliance – Europe (Autumn 2007).
Martine Teunissen, ‘Symposium Public History’ in: European Insights from the International Museum Theatre Alliance – Europe (Spring 2008).
Martine Teunissen, ‘When the Dutch cross the Atlantic’ in: European Insights from the International Museum Theatre Alliance – Europe (Summer 2007).