Gratis videolessen over Aagje Luijtsen, een 18e eeuwse zeemansvrouw
Klik hier om de gratis videolessen te ontvangen.

Overzicht lessen:
Klik op de les voor meer informatie.
Je kunt ook naar beneden scrollen voor uitgebreide informatie per les en het kostenoverzicht.
Jagers en boeren 3000v. Chr.

Grieken en Romeinen 3000 v. Chr. Tot 500 na Chr.

Monniken en ridders 500 tot 1000

- Aan de slag met een ambacht in de vroege middeleeuwen
Steden en Staten 1000-1500

Regenten en vorsten 1600-1700

- Textielnijverheid: wil je weten hoe ze vroeger van die prachtige kostuums maakten? Magdalena Hoest, vrouw van een drapenier, vertelt over textielnijverheid en laat zien hoe wol tot laken wordt verwerkt.
Pruiken en revoluties 1700-1800

Burgers en stoommachines 1800-1900

De Wereldoorlogen 1900-1950



Als u een les wilt aanvragen kunt u een email sturen naar: info@beleefhetverleden.nl, of u kunt telefonisch reserveren via: 0616433632. Voor meer informatie kunt u ook altijd even mailen of bellen.
Lessen en prijzen Beleef Het Verleden in de klas 2019
Jagers en boeren 3000v. Chr.
Een les over de prehistorie

Tijdens deze les komt een prehistorische boerin in de klas om te vertellen over deze lang vervlogen tijd. Steentijd, bronstijd en ijzertijd, gereedschap, kleding, eten en drinken, zij weet over al deze onderwerpen boeiend te vertellen. Zij neemt replica’s mee van archeologische vondsten zodat de leerlingen zelf kunnen voelen hoe scherp een vuurstenen mes is, hoe zwaar een bronzen bijl en of een ijzertijdjurk nou lekker zit. En hoe zou het prehistorische eten smaken? Ontdek het tijdens deze les!
Vak |
: |
Geschiedenis |
Tijdvak |
: |
Jagers en boeren |
Canonvenster |
: |
Hunebedden |
Doelgroep |
: |
groep 5 t/m 8 |
Tijdsduur |
: |
1 uur |
Groeperingsvorm |
: |
In een kring is het meest gezellig |
Leerdoelen
52 De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren.
56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Het werk van een archeoloog

Tijdens deze les krijgen de leerlingen een korte inleiding op het werk van een archeoloog (aan de hand van een dvd of gewoon mondeling, geïllustreerd met echt veldwerkgereedschap). Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes zelf aan de slag als archeologen met echte bodemvondsten. Zij plakken scherven aan elkaar tot (bijna) complete potten, onderzoeken botten en zaden, dateren aardewerk en bekijken mysterieuze vondsten. Een opgraving in de zandbak is ook mogelijk!
Vak |
: |
Oriëntatie op jezelf en de wereld / geschiedenis |
Tijdvak |
: |
Prehistorie / Romeinen / Middeleeuwen |
Doelgroep |
: |
Groep 6 t/m 8 en brugklas VO (alle niveaus) |
Tijdsduur |
: |
1 uur |
Groeperingsvorm |
: |
In 5 groepjes |
Leerdoelen
51 De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Randvoorwaarden: Dvd-speler en beamer
Grieken en Romeinen 3000 v. Chr. Tot 500 na Chr.
Een Romeinse soldaat in de klas

Wat zijn Romeinen? Een aanschouwende les over het leven van een gewone Romeinse soldaat. De kinderen leren wat het is om een soldaat te zijn: waarom veroverde hij de wereld, waarom is hij in Nederland, wat heeft hij bij zich om te kunnen overleven? Allemaal vragen die spelenderwijs beantwoord zullen worden. En natuurlijk mogen kinderen het harnas passen, de helm op en de pilum, gladius en het schild vasthouden.
Vak |
: |
Geschiedenis |
Tijdvak |
: |
Romeinen |
Canonvenster |
: |
De Romeinse Limes |
Doelgroep |
: |
groep 4-8 en brugklassen |
Tijdsduur |
: |
1 uur |
Groeperingsvorm |
: |
Klassikaal |
Leerdoel: Kerndoel 52. De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het volgende tijdvak: Grieken en Romeinen.
Het Romeinse badhuis

De les wordt gegeven door een Romeinse vrouw in een wollen tunica, die vertelt over de badhuiscultuur in het gebied tot aan de Romeinse Limes. Leerlingen ontdekken hoe badhuizen eruit zagen en waartoe ze dienden. Vanuit het badhuis maken ze kennis met de Romeinse cultuur. Ze mogen ruiken aan (replica) parfums en kunnen een massage voelen op de arm met olie, zand en een strigilis. Een workshop parfum maken behoort tot de mogelijkheden (meerprijs voor materiaalkosten: € 1,50 per leerling).
Vak |
: |
Geschiedenis |
Tijdvak |
: |
Grieken en Romeinen |
Canonvenster |
: |
De Romeinse Limes |
Doelgroep |
: |
groep 4-8 en brugklassen |
Tijdsduur |
: |
1 uur |
Groeperingsvorm |
: |
Klassikaal |
Leerdoelen Kerndoel 52. De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het volgende tijdvak: Grieken en Romeinen.
Ze leren over de Romeinse invloed in Nederland, die o.a. tot uiting kwam in de nieuwe badcultuur. De leerlingen maken kennis met historische voorwerpen en hun functie. Door voelen, ruiken, en zien kunnen ze zich een beter beeld van het verleden voorstellen.
Randvoorwaarden: een kraan in de klas.
Een les over het dagelijks leven in de Romeinse tijd

De les wordt gegeven door een Romeinse vrouw die gekleed gaat in een wollen tunica. Ze vertelt over het dagelijks leven in de Romeinse tijd en laat allerlei replica’s zien aan de leerlingen. Deelonderwerpen zijn: eten& drinken, het badhuis, wonen en kleding in de Romeinse tijd, en dan vooral in het gebied rond de Romeinse Limes. Leerlingen mogen Romeinse kleding passen, ruiken aan (replica) parfums, en kunnen een massage voelen op de arm met olie, zand en een strigilis.
Vak |
: |
Geschiedenis |
Tijdvak |
: |
Grieken en Romeinen |
Canonvenster |
: |
De Romeinse Limes |
Doelgroep |
: |
groep 4-8 en brugklassen |
Tijdsduur |
: |
1 uur |
Groeperingsvorm |
: |
Klassikaal |
Leerdoelen Kerndoel 52. De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het volgende tijdvak: Grieken en Romeinen.
Ze leren over de Romeinse invloed in Nederland, die o.a. tot uiting kwam in de nieuwe badcultuur. De leerlingen maken kennis met historische voorwerpen en hun functie. Door voelen, ruiken, en zien kunnen ze zich een beter beeld van het verleden voorstellen.
Monniken en ridders 500 tot 1000 (en verder)
Ontmoet een 15e eeuwse ridder

Ridder Jan de Baenst III staat imposant in zijn 15e eeuwse plaatstalen harnas voor de klas. Hij vertelt gedreven over het fenomeen van de ridderschap door de eeuwen heen en gaat hierbij in op zowel realiteit als fictie. Hedendaagse mythes worden ontkracht en de ridder, en hoe hij écht geweest moet zijn, komt tot leven. Er wordt ingegaan op zijn triomfen in het steekspel, zijn blinkende wapenuitrusting, zijn nobele idealen, zijn plichten en zijn rechten. Ook de dagelijkse bezigheden van zo’n vermogend heerschap komen aan bod. Vanzelfsprekend krijgen de kinderen de gelegenheid om vragen te stellen.
Vak |
: |
Geschiedenis |
Tijdvak |
: |
Middeleeuwen |
Doelgroep |
: |
groep 5 t/m 8 |
Tijdsduur |
: |
ca. 45 min. |
Groeperingsvorm |
: |
Groep of klas |
Leerdoelen
- De kinderen wordt een leerzame inkijk gegeven op hun eigen culturele bagage. Bepaalde gebruiken, normen en waarden van hun voorouders blijken wellicht toch niet zo te verschillen van die van henzelf of kunnen zelfs tot voorbeeld dienen om henzelf te helpen oriënteren in de wereld.
- Uitleg over de ridderschap in Europa en de Lage Landen en de politieke situatie helpt bij en sluit aan bij het ontwikkelen van een ruimtelijk besef en een diepgaand geografisch en chronologisch wereldbeeld van de kinderen.
- Het demonstreren van attributen, zowel militair als normale gebruiksvoorwerpen, draagt bij aan het verkrijgen van inzicht en waardering in aspecten van kunstzinnig erfgoed.
Benodigde voorkennis
Kennis van een tijdsbalk en chronologie & van hoe een kaart van Europa er uit ziet.
Randvoorwaarden
• Hulp van iemand om de ridder in en uit zijn harnas te helpen (tijdspanne: 2 x 30 min.)
• Indien de groep erg groot wordt, een microfoon & luidsprekers.
• Niet noodzakelijk maar zeker wenselijk, een beamer of digitaal schoolbord.
Steden en Staten 1000-1500
Het dagelijkse leven in de middeleeuwen

Een les over de late Middeleeuwen. De kinderen leren en beleven hoe het dagelijkse leven in een Middeleeuwse stad er aan toeging. Ze leren over ambachten (bijvoorbeeld wol vlaken en spinnen), middeleeuwse spelletjes, wat voor werk er verricht moest worden, wat men at, hoe een middeleeuwer vroeger vuur maakte en nog veel meer.
Kinderen kunnen veel zelf doen en ontdekken. Alle zintuigen zijn bij deze les betrokken.
Vak |
: |
Geschiedenis |
Tijdvak |
: |
1000-1500, Steden en Staten |
Doelgroep |
: |
groep 3-8 |
Tijdsduur |
: |
keuze uit:1 of 1,5 of 2 uur* |
Groeperingsvorm |
: |
Klassikaal en in groepjes |
Leerdoelen Kerndoel 52. De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het volgende tijdvak: steden en staten. Kerndoel 56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
De leerlingen maken kennis met historische voorwerpen en hun functie. Door voelen, ruiken, en zien kunnen ze zich een beter beeld van het verleden voorstellen.
*Extra activiteiten: workshop wolbewerking: leerlingen gaan in groepjes aan de slag met vlaken, kaarden, spinnen, vilten en bandweven. Extra ouderbegeleiding per groepje noodzakelijk. Wij zorgen voor de wol. Meerprijs per leerling, vraag offerte op.
Regenten en vorsten 1600-1700
Een les over de Leidse lakenhal en textielnijverheid

Aan de hand van de schilderijenreeks van Isaac Claeszoon van Swanenburg over de Leidse textielnijverheid (te zien in de Lakenhal) kunnen vele stadia van wolbewerking worden uitgelegd. De leerlingen maken kennis met deze schilderijen en met Magdalena Hoest, een Leidse vrouw uit de 17e eeuw die de verschillende technieken demonstreert en de kinderen elk stadium laat uitproberen. Zo krijgen ze inzicht in een ambacht en leren ze hoeveel stappen er nodig zijn om een lap stof te maken. Kinderen ontwikkelen hierdoor historisch besef door met historische bronnen om te gaan en ze krijgen inzicht in materialen en arbeid. Magdalena Hoest vertelt ook over het leven in de stad Leiden en zo krijgen de leerlingen een stukje stadsgeschiedenis mee. In steden buiten Leiden kunnen we het verhaal aanpassen.
Vak |
: |
Geschiedenis |
Tijdvak |
: |
regenten en vorsten 1600-1700 |
Doelgroep |
: |
groep 4-8 |
Tijdsduur |
: |
1,5-2 uur |
Leerdoelen
Kerndoel 52.
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het volgende tijdvak: regenten en vorsten.
Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
De leerlingen maken kennis met historische voorwerpen en hun functie. Door voelen, ruiken, en zien kunnen ze zich een beter beeld van het verleden voorstellen.
Pruiken en revoluties 1700-1800
Aagje Luijtsen en de VOC

Aagje Luijtsen vertelt over haar leven in de periode 1776-1780 wanneer haar man Hermanus Kikkert stuurman is in dienst van de VOC. Ze laat één van haar brieven zien die ze heeft geschreven en de leerlingen mogen die (met hulp) ontcijferen. Zo leren ze wat 18e eeuws taalgebruik en maken kennis met een historische primaire bron. Een opdracht aan de leerlingen is om zelf een brief te schrijven aan hun fictieve man/vrouw/broer/zus die in dienst is van de VOC of ze mogen ervoor kiezen zelf in dienst te zijn van de VOC en te vertellen over hun avonturen aan iemand thuis.
Vak Geschiedenis
Tijdvak 1700-1800, Pruiken en Revoluties
Doelgroep groep 4-8
Tijdsduur 1,5 – 2 uur
Leerdoelen
Kerndoel 52.
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het volgende tijdvak: pruiken en revoluties.
Kerndoel 56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
De leerlingen maken kennis met historische voorwerpen en hun functie. Door voelen, ruiken, en zien kunnen ze zich een beter beeld van het verleden voorstellen.
Benodigde voorkennis
Enige voorkennis van de VOC is handig maar niet vereist.
Randvoorwaarden
De school zorgt voor inktpotjes (bv. glazen bakjes) voor het schrijven van de brieven.
Ontmoet een rijke dame op haar buitenhuis

Voor deze les hebben we drie uitgewerkte personages: Johanna Maria Boerhaave (dochter van professor Boerhaave en wonende op kasteel Oud Poelgeest), Catharina Jacoba van der Rijt (met een familiegeschiedenis die uit de Vlaamse streken komt) en wonende op kasteel Endegeest in Oegstgeest en voor Utrecht & Amsterdam: Constantia Huydecoper. De rijke dame uit de 18e eeuw vertelt over haar leven, het buitenhuis en haar familie. Ze vertelt ook over kleding en geeft rollen aan de kinderen in het huishouden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van kostuum-onderdelen voor de kinderen.
Burgers en stoommachines 1800-1900
Ontmoet een dame uit de Napoleontische tijd

Leven we nu in de Bataafse Republiek of in Koninkrijk Holland? De politieke omwentelingen gaan snel en zijn vaak moeilijk te begrijpen voor kinderen in deze historische periode. Het historisch personage vertelt over gebeurtenissen in Leiden zoals het dansen rond de vrijheidsboom en het bezoek van Napoleon aan de stad in 1811 zodat kinderen een beter beeld kunnen vormen bij deze lesstof die in een spannendere vorm is gegoten. Ook zal ze stilstaan bij de andere omgangsvormen in deze tijd en leert ze spelenderwijs de kinderen deze etiquette aan.
Vak Geschiedenis
Tijdvak 1800-1900 burgers en stoommachines
Doelgroep groep 5-8
Tijdsduur 1 uur
Leerdoelen
Kerndoel 52.
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het volgende tijdvak: burgers en stoommachines.
Kerndoel 56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
De leerlingen maken kennis met historische voorwerpen en hun functie. Door voelen, ruiken, en zien kunnen ze zich een beter beeld van het verleden voorstellen.
Benodigde voorkennis
Enige voorkennis van de gebeurtenissen in de Napoleontische periode is handig zodat het verhaal een verrijking en een verdieping is van de lesstof op school.
Burgers en stoommachines 1800-1900
Les op de ouderwetse manier

In 1860 werd er heel anders lesgegeven dan nu. Wil je dat de klas zelf laten ervaren? Nodig dan juffrouw Jannie uit in de klas. Ze zal de kennis testen van de leerlingen over historie, aardrijkskunde en rekenen. Als ze hun best doen krijgen ze een bonuspunt. Zijn ze echter hardleers dan maken de kinderen kennis met straffen uit deze tijd…
Vak Geschiedenis
Tijdvak 1800-1900 burgers en stoommachines
Doelgroep groep 5-8
Tijdsduur 1 uur
Leerdoelen
Kerndoel 52.
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het volgende tijdvak: burgers en stoommachines.
Kerndoel 56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
De leerlingen maken kennis met historische voorwerpen en hun functie. Door zien en ervaren kunnen ze zich een beter beeld van het verleden voorstellen.
Cornelis Lely en de inpoldering en afsluiting van de Zuiderzee

Het is 1 oktober 1886 en Cornelis Lely is net ingenieur bij de Zuiderzeevereniging geworden, een vereniging die zich de afsluiting en inpoldering van de Zuiderzee ten doel stelt. Lely stelt zichzelf voor en vertelt over zijn leven. Al snel gaat hij over op zijn grote passie en vertelt over zijn plannen voor de Zuiderzee en legt uit waarom zijn plan wel gaat werken en eerdere plannen niet. Hij legt dit uit aan de hand van een oude kaart en laat de kinderen meedenken in het maken van de plannen.
De Wereldoorlogen 1900-1950
Ontmoet een soldaat uit de Tweede Wereldoorlog

In deze les komt een Amerikaanse soldaat vertellen over zijn ervaringen in de oorlog. Waarom ging hij vechten, wat maakte hij mee? Van het geweer tot het eten, van alles wordt behandeld over het leven van een gewone soldaat.
De soldaat kan eventueel in het Amerikaans beginnen en overgaan op het Nederlands.
Vak: Geschiedenis
Tijdvak: de wereldoorlogen
Doelgroep: groep 7-8
Tijdsduur: 1 uur
Groeperingsvorm: Klassikaal