Korte beschrijving les:
Een slaaf uit de 17e eeuw komt in de klas en vertelt haar verhaal over haar leven in Afrika, hoe ze in de oorlog gevangen is genomen en verkocht is als slaaf en hoe ze via Fort Elmina en na een verschrikkelijke zeereis op een plantage in Brazilië terecht is gekomen. Ze neemt de kinderen mee op een bewegingsreis door de tijd. Ze ervaren hoe het is om op een schip opeen gepakt te zitten en leren vervolgens het leven van een slaaf te verbeelden door middel van bewegingen en dans. Een voorbeeld is het leven op de plantage. Het ritme van de Candomblé helpt hierbij.
Het is een interactieve les van 1,5 uur waarbij alle zintuigen aangesproken worden. De leerling kan zich na de les een goed beeld vormen van de slavernij en wordt bovendien geprikkeld om een kritische mening hierover te vormen. Het verhaal is niet slechts zwart-wit maar geeft ook veel ruimte aan het grijze gebied rondom slavernij.
Vak: geschiedenis
Tijdvak: Regenten en Vorsten 1700-1800, Pruiken en Revoluties 1700-1800, Burgers en Stoommachines 1800-1900
Doelgroep: groep 5 t/m 8
Tijdsduur: 1,5 uur
Groeperingsvorm: klassikaal en in groepen
Leerdoelen
Leerlingen vormen een beeld van de slavernij en worden geprikkeld om hierover een kritische mening te geven.
Kerndoel 52.
De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van bovenstaande tijdvakken.
Kerndoel 56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
De leerlingen maken kennis met historische voorwerpen en hun functie. Door voelen, ruiken, en zien kunnen ze zich een beter beeld van het verleden voorstellen. Ze ervaren hoe het is om in een kleine ruimte op een slavenschip te zitten en maken kennis met bewegingsvormen en dans om een verhaal te zien en uit te beelden.
Benodigde Voorkennis
Geen voorkennis vereist.
Randvoorwaarden
Leraar/lerares blijft bij de les en doet actief mee.
CD-speler/computer met geluid