Nederlands English
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

Kostuums Mariano Fortuny

Geplaatst op: 21 november, 2017 door

In Parijs is op dit moment de tentoonstelling ‘Mariano Fortuny’ te zien in Musée Galliera. Fortuny was een schilder, lithograaf, decorontwerper en kostuumontwerper. Afkomstig uit Spanje (Catalaans), maar lange tijd gevestigd in Venetië, werd hij geïnspireerd door een mengelmoes van Westerse en Oosterse cultuurgeschiedenis. Zijn vader was ook schilder en hij trouwde met een Francaise, afkomstig uit Fontainebleau.

Henriette Nigrin werd zijn muze en hij kleedde haar in o.a. zijn beroemde Delphos jurk (waarvan de uitvinding mogelijk aan haar moet worden toegeschreven). Deze jurk is gebaseerd op het Griekse peplos model.

In een tijd dat de S-curve voor de dames in de mode was, was de Delphos jurk revolutionair en gaf de vrouwen bewegingsvrijheid. De techniek van het plisseren was tot het uiterste doorgevoerd en de stoffen werden gemaakt door een plisseermachine. Deze jurken worden het best opgerold bewaard, waardoor er soms stukken in wrong-vorm tentoongesteld werden.

Opgerolde Delphos jurk van Fortuny, circa 1909

De lichtval op de stoffen wordt alom geroemd. Het was jammer dat de tentoonstelling (waarschijnlijk om conserverings-redenen) heel donker was opgezet, waardoor mogelijk de jurken niet volledig tot hun recht kwamen.

Deze bijzondere Delphos jurk is gemaakt met vijf lagen geplisseerde zijde.

Tuniek voor een man, gedragen op het Bachus feest van Paul Poiret, door Poiret, 20 juni 1912

Babani en Fortuny ensemble voor binnen 1912-1919 en Delphos jurk 1940

Sophie Grossiord, commissaris van de tentoonstelling en conservator van het museum over het licht van Fortuny:

‘Fortuny’s zoektocht naar het licht is de rode draad in al zijn activiteiten als schilder, als textielambachtsman, als fotograaf, als theaterontwerper… Licht is het hart van zijn werk.’

Net als veel ontwerpers in deze periode is Fortuny geïnspireerd door het idee van het ‘gezamtskunstwerk’ van Wagner. De kleding van de vrouw moest in het interieur en de juiste belichting passen.

Ik hoop dat dit artikel weer een inspiratie was voor de art deco periode en haar kostuums.