Nederlands English

Review Beleef Het Verleden

Geplaatst op: 26 oktober, 2020 door

Door Galiene Dennenbroek

Boek review: Beleef het Verleden. Een blik over vrouwenkleding in Holland van de 16de tot en met de 19de eeuw.

Historica Martine Teunissen schrijft in haar nieuwe boeiende boek levendig over vrouwenkleding in Holland van de 16e de tot en met de 19e eeuw. Ieder aspect en stiksel is met enthousiasme beschreven.

Het is een heel leuk boek waar je met lezen doorheen vliegt. Voor mij voelt het als een uittreksel van mijn bibliotheek vol historische kostuumboeken, terwijl ik in gedachten mijn leraar aan de mode academie Bijenveld hoor, die actief was in de jaren ’80. Tijdens het lezen zie ik ook mijn lessen aan de mode academie Charles Montaigne terug en realiseer me dat door de tijd techniek verandert, zoals bij mijn leraar in mouleren versus patroon tekenen. Ook worden nieuwe inzichten van begrippen gegeven. Op de academie Bijenveld leerde ik dat een vlieger een stukje stof is wat je extra onder de oksel plaatst. Van Martine leer ik nu juist dat een vlieger een mantelvormig overkleed is en dat het vierkantje onder de oksel nu ondermeer okselklink wordt genoemd. Wat ook zo heel leuk is aan het boek ‘Beleef Het Verleden’ is om te ontdekken dat Martine Teunissen van de internet generatie is en hoe vloeiend dit dan de oudheid aanvult en weer laat herleven.

Zij schrijft over een tijdsperiode waarin de kleding de gebondenheid door geloof of door de dan nog  heersende mannenmaatschappij de mode bepaalde. Met ieder kostuum-detail tot op het naakte lijf beschreven. Geveterd, geknoopt of welk geheim dan ook, wordt met mooie illustraties ontleed. Dit maakt dat het boek van Martine Teunissen en haar manier van schrijven mij sterk doet denken aan Anne Hollander, onder kostuumkenners geen onbekende.

Wat anders is dan in de boeken van Anne Hollander is de leuke aanvulling van eigen gemaakte creaties, aangevuld met foto’s waar Martine zelf in poseert. Tevens zie je enkele deelnemers van de historische evenementen die Martine organiseert in hun eigen gemaakte replica’s. En hier en daar vind je ook in het boek een voorbeeld hoe een onderdeel zelf te maken. Dit doet mij beter begrijpen wat het doel van Martine’s historisch evenementen- en adviesbureau Beleef het Verleden is en het geeft veel bloot over de schrijfster zelf.

Het leesgenot over textiel en alles wat verwant aan is, historisch, technisch en taalkundig is terug te vinden. Ook stelt Martine Teunissen open vragen zoals bij de betekenis van mogelijk verloren gegane woorden. Misschien weet u bijvoorbeeld de betekenis van Poslaat?

Even een klein stukje over wat mijn achtergrond is, wat duidt waarom ik dit boek zo graag wil aanbevelen om te gaan lezen. Ik begon in 1982 als ontwerper bij de operahuizen en mijn interesse lag vooral bij historische kostuums. Ik heb bijna 40 jaar eigen studio’s gehad in Nederland, maar ook in België en later in New York waar ik opdrachten deed als ontwerper of als mouleur en als eerste coupeur werkte, vooral voor Broadway. Uiteindelijk ben ik les gaan geven op de universiteit in New Mexico. Als ik nog les zou geven zou ik het boek laten aanschaffen door mijn leerlingen. Dit omdat het een goede chronologische lijn van de kostuumgeschiedenis uit deze periode geeft en een goed inzicht geeft in de geschiedenis van het Nederlandse hof. Terwijl alle lagen van de bevolking, de middenstand en de armen evenredig aanbod komen.

Wat ik mis bij de begrippenlijst achter in het boek is een terugkoppeling per woord naar het pagina nummer. Dit om het dan makkelijk weer terug te kunnen vinden.

Dat Martine Teunissen de juiste partner heeft getrouwd met Frans romantische humor die als konijn uit een toverhoed onder haar rok te voorschijn komt, ontdekt u als u bijna aan het einde bent van het boek.

Ik wens u veel lees plezier!

Galiene Dennebroek