Terwijl ik bezig was met de voorbereidingen voor de lezingenreeks over Sissi zocht ik naar afbeeldingen om haar familie een gezicht te geven. Vervolgens kwam ik het volgende schilderij tegen van de grootmoeder van Sissi: Frederika Caroline Wilhelmina van Baden (1776-1841). Een prachtige creatie van rood fluweel afgezet met bont die ik nog niet eerder had gezien.
Er zijn wel verschillend creaties met rood fluweel te vonden, maar deze leek me redelijk uniek.
Afbeeldingen uit het ‘Journal des Dames et des Modes’ (1797-1839) met modeplaten van Costume Parisien. Dit modeblad was één van de weinige kranten die van Napoleon mocht blijven, en zelfs sterk door hem gepropageerd werd. Napoleon vond dat dames deze mode op de voet moesten volgen om aan het hof en in de hogere kringen te kunnen functioneren. Dit zou hen ook afleiden van zich bemoeien met politiek. Dit modeblad dicteerde de smaak en volgde Parijse society-dames op de voet, waaronder specifiek keizerin Josephine (vanaf 1804).
Schilderijen van links naar rechts: Mrs. William Chinnery by Lebrun (1803) en Marie Genevievre by Marguerite (1814).
Ik heb gebruikt gemaakt van een patroon van een eerdere baljurk en deze aangepast op basis van het schilderij van de grootmoeder van Sissi. Voor het bont heb ik vossenbont gebruikt wat een iets lichtere uitstraling tot gevolg heeft.
De hoofdband is geïnspireerd op voorbeelden uit een tentoonstelling in Milaan (2010). Deze voorbeelden zijn terug te vinden in de publicatie ‘Napoleon and the empire of fashion’ en op http://napoleon-fashion.com/.
De jurk is tevens afgezet met goudband, wat een prachtig resultaat geeft in een goud gedecoreerde omgeving en bij kaarslicht. De kraag is afneembaar en verstevigd met ijzerdraad zodat deze rechtop blijft staan. Je kunt ‘m dus ook makkelijk in model plooien. Het gebruik van ijzerdraad heb ik gevolgd vanuit de 17e eeuwse kragen, waarvan sommigen ook met een ingewikkeld ijzerdraad patroon verstevigd waren. Het stijven van kragen is een andere optie.